טארט טאטן

למרות שעוגת טארט טאטן היא תוצאה של טעות גאונית, שעקבותיה כל העולם של הקונדיטורים חושב שחובה לדעת להכין את העוגה המיוחדת. אומרים שלרבים יש חשש גם לשחזר טעות מושלמת וזה לא כל כך קל. את טארט טאטן נהוג להכין בצורה קלאסית עם תפוחי עץ שעברו תהליך קרמלזציה, השחמה עם חמאה וסוכר. אפשר להשתמש בתפוחי גולדן דליש, גרנד סמיט ויונתן, גאלה או פינק ליידי חמצמצים וחשוב שהתפוחים יהיו מאוד קשים. אבל יש גרסאות של טארט טאטן גם עם פירות אחרים כמו שזפים, בננות וגם אננס ויש כבר ממש אמיצים שמכינים עם דלעת וגם בצל – העיקר לתת לדמיון לפרוח ואני הכנתי הפעם טארט טאטן משולב של בננות עם שני אגסים קטנים. כשחקרתי את ההיסטוריה של העוגה, גיליתי שיש הרבה השערות סביב הסיפור של יצירת טארט טאטן, ומדובר בשתי אחיות סטפני וקרולינה ממשפחת טאטן שהיו בצרפת בעיירה Lamotte-Beuvron והחזיקו בית מלון כפרי והכינו את העוגה לכבוד האורחים. הטעות הגורלית קרתה בשנת 1898 כשסטפני, האחות הגדולה פשוט הייתה מאוד עייפה ומפוזרת ובזמן פעולת קירמול תפוחים שכחה אותם על האש, התפוחים כמעט נשרפו לה, ואז כדי להציל את המצב היא פשוט כיסתה את התפוחים עם עלה בצק והכניסה את העוגה לתנור ואז נוצרה עוגה הפוכה שהדהימה את האורחים בטעמה המיוחד. יש סברה נוספת, שסטפני פשוט שכחה לשים בצק בתחתית העוגה והצילה את המאפה על יד פעלול כיסוי עם בצק מעל העוגה וכך יצא טארט טאטן. בית מלון "טאטן" קיים עד היום ומארח אורחים ואפשר עדיין להתפנק על טארט טאטן רק לא מידי סטפני. מכל הסיפור אפשר ללמוד, שמטעויות לומדים ואפילו זוכים לתהילה. הסוד הגדול של הצלחת טארט טאטן להכין את הקרמל ושלא ישרף. הבצק שנהוג לאפות את העוגה הוא או בצק פריך או בצק עלים. במידה ואתם מחלטים להכין טארט טאטן מבצק עלים, חובה להפשיר אותו כמה שעות לפני האפיה במקרר. חובה שהתבנית תהיה תבנית פיירקס מקוטר 24-26 ס"מ ללא דופן מתפרק ושוליים גבוהים כדי לכלול את הפירות. תבנית עם דופן מתפרק מסכנת את כל התנור שעלול להתלכלך ולא תקבלו טארט טאטן שזוף וטעים. לצורך הכנת קרמל אני מעדיפה מחבת מנירוסטה וכף עץ, בלי חשש לקרצף ולהזיק למחבת.

מתכון: טארט טאטן

מצרכים להכנת טארט טאטן:

  • 4 בננות חצויות – אם תכינו טארט טאטן משולב
  • כ400 גרם בצק עלים – מעודפי בצק תכינו מאפים קטנים
  • 2 תפוחי עץ מקולפים ופרוסים ו6 פלחים גדולים ומגולענים – אם תכינו טארט טאטן רק מתפוחים תצטרחו כ 6 יחידות פרוסות לפלחים גדולים בלבד, חלק מסוד הצלחת העוגה.
  • 125 גרם חמאה
  • 125 גרם סוכר
  • כפית קינמון

הוראות הכנת טארט טאטן:

  1. לשים במחבת את החמאה עם סוכר ולחמם על אש קטנה תוך ערבוב מתמיד עם כף עץ עד העמסה של הסוכר ועד שמתקבל קרמל זהוב שחום – תזהרו מהתזה של חמאה חמה, עדיף לאט אבל בטוח, וגם מבטיח שהקרמל לא ישרף.
  2. תמזגו את הקרמל לתבנית פיירקס ותניחו את הפלחים של הפרי עם החלק הבולט פנימה בצורה סיבובית בכיוון השעון. הפרי צריך להיות צמוד צמוד עד התבנית מלאה.
  3. תפזרו קינמון מעל הפירות.
  4. לכסות את העוגה עם בצק מרודד לעובי של 3-5 מ"מ ומקופל קצת פנימה, דמיינו צורה של צלחת מונחת מעל העוגה. ליצור כמה דקירות עם המזלג בדופן העוגה לשיחרור אדים.
  5. לאפות את טארט טאטן בתנור שחומם ל175 מעלות בשליש התחתון של התנור ולקבלת עוגה זהובה שחומה בגוון עדין ולא שרוף. זמן אפייה משוער כ35 דקות.
  6. לקרר מעט את טארט טאטן לכסות עם צלחת גדולה מקוטר תבנית ולבצע הפיכת העוגה מעל הכיור , כי יש נוזלים של קרמל. אם יש קצת יותר מדי קרמל למזוג על הפירות, זה רק מוסיף טעם לעוגה.
  7. לפרוס ולהגיש. אפשר להגיש טארט טאטן חמים עם כדור גלידה או קריר, והוא טעים בכל צורה

בתאבון

טארט טאטן
טארט טאטן

דירוג המתכון 5 כוכבים:  ★★★★★ 10 ביקורות

אהבתם את המתכון, ספרו לחברים, שתפו גם בפייסבוק או הקליקו על סימן פלוס של גוגל  – כל שיתוף יתקבל בברכה.

יש שאלות, הצעות אני תמיד כאן :)

אני מזמינה אותכם להצטרף לקבוצת Rosmarin Kitchen בפייסבוק, כדי להישאר תמיד מעודכנים בכל מתכון חדש.

נפגש במתכון הבא.