פורים חג ה- מ'

מה, לא הבנתם? בפורים יש ארבע מצוות שמתחילות כולן באות מ':

מגילה, קוראים את מגילת אסתר פעמיים, פעם ראשונה אחרי תפילת ערבית ופעם שניה אחרי תפילת שחרית למחרת בבוקר (השנה הקריאה הראשונה תהיה במוצש"ק ולגרים בערים מוקפות, כגון ירושלים, ביום ראשון בערב).

משתה- כמובן שאין חג יהודי ללא ארוחה טובה ובפורים אנו מהדרים במצווה זו, מזמינים את כל מי שרק אפשר וסועדים את ליבנו כיד המלך, נהגו לאכול מאכלים ממולאים, כגון כרוב ממולא, כיסונים וכד' וכמובן- אזני המן, כיוון שחג פורים הוא חג ההסתר, כשאנו קוראים במגילה נדמה לנו שאנו קוראים סיפור שעלילתו מתגלגלת מעליה, אבל מתחת לפני השטח ניתן להרגיש בחוש כיצד הקב"ה  – מסובב כל הסיבות – מנהל את העניינים מאחורי הקלעים.

מתנות לאביונים- היהודים ערבים לזה לזה, ובמיוחד ביום הפורים יום שמציין אחדות ושמחה, נותנים מתנות לעניים כדי שיוכלו גם הם לחגוג את החג כיד המלך,  המתנות הן בעצם מנה איתה ניתן לקיים מצוות סעודת החג, ניתן גם לתת כסף לרב או לארגון חסד שאנו סומכים עליהם שיתנו את הכסף ביום הפורים עצמו לאביונים.

משלוח מנות איש לרעהו –  כדי להוכיח את טעותו של המן שאמר לאחשוראש- ישנו עם מפוזר ומפורד…., אנו נותנים משלוחי מנות לחברינו ושכנינו כדי להרבות חיבה ואחווה, מהן מנות? מיעוט רבים שניים, כלומר שני דברי מאכל שהברכה עליהם שונה, למשל- יין שברכתו בורא פרי הגפן ולחם שבירכתו המוציא לחם מן הארץ וכדומה. מהו איש לרעהו- כל מי שעבר את גיל המצוות (בנים גיל 13 ובנות גיל 12) חייבים במשלוח מנות, רצוי גם להכין עבור הילדים הקטנים כדי להרגילם למצווה.

האיש נותן משלוח לאיש והאשה לאשה, אפשר למנות שליח שיקח את משלוח המנות למי שאנו חפצים ביקרו.

חג הפורים אינו רק חג של תחפושות ושתיה כדת, אלא ניתן להגיע בו לרמה רוחנית גבוהה ביותר עד כי נאמר- כיפורים (הכוונה ליום כיפור) כֵפורים, כלומר שניתן להגיע בפורים לרמה רוחנית גבוהה יותר מקדושת יום הכיפורים אותה אנו משיגים ע"י הצום וריבוי התפילות, ודווקא ע"י השמחה, האכילה והשתיה. שנזכה לקיים את כל מצוות החג מתוך רווחה ושמחה, אהבה, אחווה ורעות!

המאמר באדיבות הדר מאתר סילסולים מומחית ב- בצק סוכר ו- עוגות מעוצבות.

בס"ד